Strawberry Cupcake

MESIN MASA
Wednesday 11 December 2013 ? 0 Atashinchi ?
  BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM...

  
  
Akal kata,
Bagusnya kalau Doraemon ada,
Minta alat poket dibuka,
Permintaan hasrat semua di kota..

Akal kata lagi,
Kalau Doraemon ada,
Aku nak minta mesin masa,
Ubah semua kisah lama,
Jangan sampai hati ni terluka;
Aku intai semula saat bahagia,
Biar senyum manis sentiasa ada...

Akal terus menerus kata,
Itu akal yang kata,
Cuma khayalan, khayalan semata,
Doraemon dan mesin masa..
Tak berkuasa ubah segala
Hanya Allah Maha Pencipta..

Bersyukur lah wahai manusia,
Apa yang ada depan mata, kau terima..
'Alhamdullillah' jangan pernah kau lupa,
Yang berlalu, biarkan saja ..


Kehidupan kita penuh dengan imaginasi. Kalau tak ada imaginasi, manakan datang mickey mouse ? Doraemon ? Ultraman dan raksasa ? Bila dah penuh dengan imaginasi, hati mula nak itu ini, akal mula gerak enjin fikir yang entah sampai mana penghujungnya pemikiran tu. Mungkin sampai enjin akal berasap barangkali. 

Tapi yang pasti, tu cuma khayalan. Khayalan orang bijak pandai untuk buat manusia ketawa riang gembira. Tapi kita membayangkan lebih dari itu. Mesin masa ? Ubah masa silam ? Tak kan terjadi..


Yang pergi biarkan terus pergi. Jangan pernah berpatah balik. Pandang ke belakang, hanya untuk dijadikan pembakar semangat untuk terus maju ke depan

 Hakikatnya, semua kisah silam kita yang hitam, putih, cerah, bahagia, duka semuanya ada sebab, ada rahsia, ada hikmah semuanya. Kita diberi pilihan untuk terus kenang kisah lama, menangis dan terus menangis atau kenang kisah lama tapi terus maju ke depan dengan impian yang bakal di capai. Bukan bermakna kita gagal suatu masa dulu, kita terus gagal sampai bila bila.. 

Ya, memang, bukan mudah untuk melupakan semuanya.. Tak suruh lupakan pun. Cuma anggap itu sebagai dugaan, jadi kan kenangan tu sebagai minyak Ron 95 ke 97 ke ada aku kesah untuk gerakkan kenderaan kau untuk terus memecut laju ke depan. Sedangkan bila bawa kereta pun ada halangan bonggol, berhenti bila lampu isyarat merah, bagi signal bila nak masuk simpang. Tapi kau tabah hadapi semua tu untuk sampai ke destinasi yang di tujukan ? Kenapa dalam kehidupan kau tak boleh sabar? Tak boleh kuat ? Kena kuat. Jangan cepat mengalah

Hanya Allah yang mampu mengaturkan semuanya. Kita sebagai hambanya yang lemah hanya mampu doa, doa dan terus berdoa :)



p/s: Amacam puisi atas tu ? Okay tak ? First try hihi



Thanks for reading :)




Older Post


// Cinta Kita-Teuku Wisnu ft Shireen Sungkar